Sinua varten

Henri Oksanen_THUMB.jpg

SINUA VARTEN

Raahen seurakunta kulkee ihmisen rinnalla elämän eri vaiheissa. Seuraavassa muutamat seurakunnan työntekijät kertovat työstään.

Henri Oksanen, nuorisotyönohjaaja

”Alkukesästä avautui mahdollisuus nuoriso-ohjaajan viransijaisuuteen ja otin sen mielelläni vastaan uutena haasteena. Keskeisin tehtäväni on nuorten parissa toimiminen. Vastaan yhdessä nuorisotyön tiimin kanssa nuorten viikkotoiminnasta sekä vuoden mittaan järjestettävistä tapahtumista.

Toimistoni sijaitsee Pattijoen Pappilassa. Koen, että olen luonteeltani sellainen matalan kynnyksen kohtaaja. Ilahdun aina, jos voin auttaa ja palvella seurakuntalaisia.”

Teija Pitkänen, sairaalapastori

”Työskentelen Raahen seurakunnan sairaalapastorina. Keskeisin tehtäväni on sielunhoito, joka on ihmisten tukemista sairauden, surun ja elämänmuutosten herättämissä kysymyksissä ja kriiseissä. Olen tavattavissa, kun ihminen toivoo luottamuksellista kuuntelijaa tai keskustelukumppania, yksityistä ehtoollista tai esirukousta omasta tai lähimmäisensä puolesta. Erityisesti kuoleman läheisyydessä potilaat ja heidän läheisensä keskustelevat mielellään uskosta ja siitä ikuisen elämän toivosta, jonka usko antaa.

Työhuoneeni on Raahen sairaalassa, mutta tulen pyydettäessä mielelläni myös muille terveysasemille, palvelukeskuksiin tai kotikäynnille. Lisäksi minut voi kohdata jumalanpalvelusten, hartauksien ja kirkollisten toimitusten yhteydessä, sillä teen jonkin verran myös seurakuntatyötä.”

Sirpa Määttä, lastenohjaaja

”Keskeisin työtehtäväni lastenohjaajana on pitää 3–5-vuotiaille lapsille päiväkerhoja sekä perhekerhoja kerran viikossa Vihannin ja Paavolan alueella. Käyn myös päiväkodeissa pitämässä hartaushetkiä muutaman kerran syksyssä ja keväässä. Siellä kohtaan paljon lapsia ja päiväkodin työntekijöitä.

Olen kohdattavissa konkreettisesti Vihannissa seurakuntatalon päiväkerhotiloissa, toimistossani päiväkerhohuoneen vieressä sekä Paavolan seurakuntatalon päiväkerhohuoneessa. Olen monessa mukana, joten minut voi kohdata seurakunnan erilaisissa tapahtumissa ja perhekirkoissa työalueellani.”

Alex Anttila, diakonissa

”Diakonissana pyrin parhaani mukaan palvelemaan ja olemaan lähellä seurakuntalaisia, mutta aivan erityisesti niitä, jotka yhteiskunta ja jopa seurakunta ovat unohtaneet. Aina parempi, jos siinä samalla pystyy viemään hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta eteenpäin. Tehtäviini kuuluu mm. erilaisten kerhojen vetäminen, sielunhoito, hartaushetkien pitäminen, taloudellinen avustaminen, seurakuntalaisten kohtaaminen ja tavoittaminen ruohonjuuritasolla sekä jumalanpalveluksissa avustaminen.

Kasvokkainen kohtaaminen on aina mieleen. Jos näet minua Raahen turuilla ja toreilla, voit huoletta vetää hihasta, niin vaihdetaan pari sanaa ja tarvittaessa varataan kalenterista lisäaikaa.”

Maria Hyväri

2019-10-10 15:14:00.0