Oikeustalo Raahen seurakunnan omistukseen

Raahen seurakunta

Seurakunnan puolesta kaupan allekirjoittivat kirkkoherra Harri Joensuu ja talousjohtaja Heikki Ilkko. Myyjän edustajana oli Alfred Kordelinin säätiön toimitusjohtaja Erik Båsk. Kaupanvahvistajana toimi Pentti Paakki.

Perjantaina 30.8. oikeustalolla allekirjoitettiin kauppasopimus jonka mukaan Raahen oikeustalo siirtyy Raahen seurakunnan omistukseen 1.9.2019 alkaen.

Seurakunta on etsinyt aktiivisesti ratkaisua, jossa nykyisen seurakuntakodin ja kirkkoherranviraston toiminnot voidaan yhdistää saman katon alle.

Raahen oikeustalo tarjoaa tähän ratkaisun. Oikeustalolle tulevat siirtymään Raahen seurakunnan kirkkoherranviraston sekä taloustoimiston palvelut. Lisäksi rakennuksessa tulee sijaitsemaan myös seurakuntakoti. Tämän vuoksi oikeustaloa laajennetaan siten, että myös seurakuntakodin palvelut mahdollistuvat.

Nykyisen kirkkoherranvirastotalon seurakunta pyrkii myymään mahdollisimman pian. Raahen kirkon vieressä sijaitseva seurakuntakoti sen sijaan saa purkutuomion.

Tiedostustilaisuudessa oikeustalolla seurakunnan talousjohtaja Heikki Ilkko taustoitti prosessin kulkua. Ilkon mukaan uusien tilojen kartoittamistarve on lähtenyt liikkeelle Raahen seurakuntakodin huonosta kunnosta. Erilaisten vaihtoehtojen puntaroimisen tuloksena seurakunta päätyi kiinnostumaan oikeustalosta, jossa voisivat toimia saman katon alla sekä virastopalvelut että seurakuntakoti. Ilkon mukaan oikaustalon etuja ovat mm. hyvä sijainti ja se, että ratkaisulla saadaan tuntuvia kustannussäästöjä.

Myyjän edustaja, Alfred Kordelinin säätiön toimitusjohtaja, Erik Båsk kertoi säätiön olevan hyvin onnellinen, että hyvin toiminut talo saa nyt arvoisensa uuden omistajan Raahen seurakunnasta.

Kiinteistöpäällikkö Toivo Partanen kiitteli oikeustalon tiloja hyvin hoidetuksi ja kertoi, että laajennusosan suunnittelua on jo aloitettu. Partasen mukaan kahden vuoden aikajänne on tällä hetkellä hyvä arvio siitä, milloin uusi seurakuntakoti voisi olla valmis. Siihen asti nykyinen seurakuntakoti on käytössä. Partasen mukaan virastopalvelut voivat siirtyä uusiin tiloihin jo aiemminkin riippuen siitä, miten nykyisen kirkkoherranviraston myynnissä edistytään. Partanen antoi myös tunnustusta seurakunnan luottamushenkilöille, jotka ovat prosessin kaikissa vaiheissa tehneet yksimielisiä päätöksiä asiassa.

Kirkkoherra Harri Joensuu kertoi, että toiminnan kannalta seurakuntakodin siirtyminen pois kirkon välittömästä läheisyydestä on ehkä suurin haaste, jonka tehty ratkaisu aiheuttaa. Joensuu kuitenkin näkee paljon mahdollisuuksia tulevien tilojen sijainnissa lähellä ihmisiä ja tapahtumia.

2019-09-03 10:13:00.0