Antaessaan saa

20190821_105954_S.jpg

Saila ja Pentti Salonsaari ovat kokeneet siunauksena seurakunnan vapaaehtoistyön

Saila ja Pentti Salonsaari ovat toimineet Raahen seurakunnan vapaaehtoistehtävissä jo vuosikymmenten ajan. Tehtäviä on ollut monenlaisia, linnunpönttöjen valmistamisesta aina isoihin hengellisiin kesäjuhliin saakka.

• Aina mihin on pyydetty, niihin tehtäviin on lähdetty, tiivistää Pentti pariskunnan ennakkoluulottoman suhtautumisen kutsuihin.

Saila muistelee, miten vapaaehtoistyö hänen osalta alkoi pyhäkoulun pitämisestä ja pian mukaan tulivat kirkkokuoro ja ensimmäinen pienryhmä.

• Tuula-Kaisa Mustonen kysyi minua pyhäkoulujen opettajaksi. Oli mieluisaa lähteä, Saila kertoo alkutaipaleesta.

Pentilläkin on samanlaisia kokemuksia, miten ensin sai olla mukana raamattupiirissä ja pian jo vetää yhdessä Väinö Tanskasen kanssa miestenpiiriä Ollinsaaressa.

• Minulle vain tuli silloin tunne, että haluaisin tehdä jotain lähimmäisten parhaaksi, Pentti kuvaa näitä vaiheita.

Ajatus lähimmäisten parhaaksi tehtävästä työtä toistuu Sailan ja Pentin puheessa. Eri ikäisten ja erilaisten ihmisten kohtaaminen ja auttaminen kumpuavat kristillisestä ihmiskäsityksestä, jossa jokainen ihminen on Jumalan luomana arvokas.

• Ihmisten myönteinen palaute on sitten se paras kiitos, jonka näistä tehtävistä voi saada. Se antaa aina virtaa ja hyvää mieltä, Pentti kertoo.

Sailalla ja Pentillä on vuosien varrelta monia hyviä muistoja erilaisista isommista ja pienemmistä projekteista, joissa ovat olleet mukana. He ovat myös kiitollisia viranhaltijoille, jotka ovat suhtautuneet myönteisesti myös uusiin ideoihin, joilla vapaaehtoistyötä on kehitetty.

• Kalevi Silvolan ollessa kirkkoherrana teimme katulähetystyötä. Mieleen on jäänyt se, miten kävelykadulla sijainneessa kohtaamispaikka Majakan kahvilassa tarjottiin viikonloppuiltaisin leipiä, jotka nuorison keskuudessa pian tunnettiinkin ”Majakan leipinä”, Saila ja Pentti muistelevat.

Tänään Pentillä ja Sailalla on jo mielessä tulevat vapaaehtoistehtävät, kuten syyskuussa alkava Alfa-kurssi.

• Kovasti nyt kutsutaan porukkaa Alfaan mukaan. Alfa-kurssilla olemme olleet alusta saakka mukana ja sen kautta on löytynyt uusia ihmisiä myös vapaaehtoistyön pariin, Saila kertoo.

Salonsaaret haluavatkin kannustaa uusia ihmisiä mukaan omalla panoksellaan seurakunnan vapaaehtoistyöhön.

-Aina löytyy erilaisia tehtäviä, joihin tarvitaan tekijöitä. Yhteyttä voi ottaa seurakunnan työntekijöihin ja meihin vapaaehtoisiin, Pentti kehottaa.

-Mikään lahja tai taito ei ole liian vähäpätöinen. Eikä ole vaatimusta siitä, että miten paljon on valmis tekemään, Saila jatkaa.

Sunnuntaina 1.9. Raahen kirkossa messun yhteydessä on vapaaehtoistyössä toimivien siunaaminen. Sen Saila ja Pentti kokevat merkittävä asiana vapaaehtoisille.

-Rukouksesta kaikki lähtee liikkeelle ja siellä missä on paljon rukousta, siellä on myös siunausta, Saila tiivistää kaiken seurakunnassa tehtävän työn ydinolemuksen.

Kaikkien seurakunnan erilaisissa vapaaehtoistehtävissä toimivien siunaaminen messussa Raahen kirkossa 1.9.2019 klo 10.

2019-08-29 14:09:00.0