Kesä on konserttien aikaa

kolme kanttoria laulamassa.

Kirkonmäki soi 1.6.

Kesän konserttikausi alkaakin jo heti 1.6. Raahen kirkosta, kun Oulun seurakuntayhtymän kanttorit tulevat pitämään konserttia Raahen kirkkoon. Tarjolla on yksinlaulua, laulua kvartetin voimin sekä piano- ja urkumusiikkia. Konsertti on osa Raahen kirkon kesämusiikkisarjaa, joka kantaa nimeä Kirkonmäki soi. Näitä konsertteja kuullaan Raahen kirkossa kesäkuun ajan joka torstai klo 20. Muita esiintyjiä kesäkuun varrella ovat Elisa ja Joni Vikki (urut), Jouni Pietiläinen ja Jaakko Rahko (piano ja urut), Katri Vanhamäki (urut) ja Anna-Kaisa Pippuri (oboe), sekä Maksetut viulut-yhtye.

Myös Vihannin kirkossa jatkuu jo pitkän perinteen omaava Kesäilta soi- konserttisarja, joka kestää kesäkuusta aina elokuun alkupuolelle saakka. Nämä konsertit järjestetään joka toinen keskiviikko parillisilla viikoilla. Kesäkuussa konserttisarjan avaa Rautakosken perhe 14.6. klo 20 pidettävällä konsertillaan. Muita esiintyjiä Vihannissa ovat vuorollaan Lotta Hirvilammi (huilu) ja Niina Ylikulju (säestys), Väinö Ylimäki (urut), Matti Rautakoski (käyrätorvi) ja Gunnar Byman (trumpetti), sekä lauluyhtye Toista maata. Elokuussa pidetään vielä yksi konsertti, joka on samalla Vihannin kirkon urkujen 15-vuotiskonsertti. Konsertissa esiintyvät Elisa ja Joni Vikki, sekä Taija Kaikkonen. Tämä juhlakonsertti alkaa poikkeuksellisesti klo 19.

Myös Siikajoen pitäjäpäivien yhteydessä järjestetty konsertti on jo perinne. Tänä vuonna konsertti on Paavolan kirkossa 8.7. klo 19. Konsertissa esiintyy urkuri Johanna Simonen. Paavolan ja Siikajoen alueella järjestetään kesän aikana myös Lauluhartaus luonnossa- tilaisuuksia, joissa kokoonnutaan yhdessä luontoon ja lauletaan kesäisiä lauluja. Nämä kokoontumiset ovat 7.6. Kirkkokukkulan laavulla Revonlahdella, 21.6. Tuomiojan nuorisoseuran laavulla, 19.7. Luohualla Tönkyräkankaan laavulla ja 2.8. Hangasnevan laavulla. Tilaisuudet alkavat klo 18.

Pattijoen pitäjäpäivien yhteydessä järjestetään 5.8. Klo 19 konsertti Pattijoen kirkossa. Veikko Krekilä, laulu ja Niina Ylikulju, piano.

Tänä kesänä oman konserttisarjansa saa myös tunnelmallinen Revonlahden kirkko, missä järjestetään kolme konserttia heinä- elokuun aikana. Ensimmäinen konsertti on Eino Leinon päivänä 6.7. Siellä esiintyvät selloduo Olli ja Anna-Maaria Varonen. 20.7. järjestettävässä konsertissa esiintyvät Siikajoen nuoret soittajat Taija Kaikkosen säestämänä ja 3.8. kuulemme konsertissa Oulunsalo Ensembleä. Nämä konsertit alkavat klo 19.

Jo muutaman vuoden jatkunut kiertävä sävelhartaus saa jatkoa myös tänä kesänä. 13.7. klo 20 on sävelhartaus Pattijoen kirkossa, missä esiintyy Paakinahon perhe. 27.7. konsertti pidetään Saloisten seurakuntakodilla. Siellä esiintyvät Sonja Turtinen, laulu ja huilu, sekä Annika Harju, piano. Sarjan viimeinen konsertti pidetään Siikajoen kirkossa 10.8., missä seurakunnan kanttorit musisoivat yhdessä.

Monenlaista on siis tarjolla kesän mittaan. Lämpimästi tervetuloa konsertteihin mukaan! Jokaisessa konsertissa on myös lyhyt hartauspuhe, ja kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Ohjelmaa varten kannattaa varata käteistä rahaa mukaan.

Teksti: Emmi Muhola

Tue May 30 15:04:54 EEST 2023