RIPPIKOULU KORONA VIRUKSEN AIKANA

Tällä hetkellä rippikoulut ovat tauolla ja odotamme tietoa jatkosta. Toukokuun loppupuolella olemme mahdollisesti viisaampia kesän suhteen. Jos kesäkuussa ei voida vielä kokoontua, niin kesäkuun leirit (ryhmät A, B, 3 ja 4) siirretään heinäkuulle Kultalaan. Heinä-elokuulle alun perin ilmoitetut leirit (ryhmät 5, 6, 7, erä ja päivä) menisivät alkuperäisen suunnitelman mukaan. Konfirmaatiot ryhmien 3 ja 4 osalta siirtyisivät siis myös. Niiden aikataulut selviävät samalla kun sovitaan uudet leiriajankohdat.

Jos emme pysty kokoontumaan heinäkuussakaan, niin siirrämme kokoontumisia kaikkien ryhmien osalta loppuvuoteen. Tällöin todennäköisesti kesällä tehdään jo jotain etätyöskentelynä. Tiedotamme näistä, kun tiedämme tarkemmin.

TERVETULOA RIPPIKOULUUN!

Vuoden 2020 rippikouluun ilmoittautuminen on päättynyt. Mikäli ensi vuonna 15 vuotta täyttävä nuori ei syystä tai toisesta ole vielä ilmoittautunut rippikouluun, ole yhteydessä Marko Visuriin.

Ryhmäkohtaiset sivuilla päivittyvää tietoa rippikoulusta.

Rippikoulu on tärkeä etappi nuoren elämässä ja koskettaa koko perhettä. Yhdessä ikäistensä nuorten, isosten ja rippikouluopettajien kanssa rippikoululainen saa pohtia elämän ja uskon suuria kysymyksiä. Rippikoulussa ketään ei pakoteta tiettyyn muottiin. Jokainen saa olla oma itsensä, myös epäillä ja olla epävarma. Rippikoulussa saadun hengellisen opetuksen jälkeen nuori yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan kirkossa. Konfirmaatiossa on kyse omakohtaisesta tunnustautumisesta kristilliseen uskoon. Konfirmaatio on kiinteästi yhteydessä lapsena saatuun kasteeseen. Kummit kutsutaan mukaan konfirmaatiomessuun, jossa he osallistuvat oman kummilapsensa siunaamiseen. Messun jälkeen rippikoulun opettajat ja isoiset voivat pyydettäessä vierailla rippikoululaisten kodeissa.

Konfirmaation jälkeen nuori voi käydä itsenäisesti ehtoollisella. Hän voi myös toimia kummina ja asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Kirkollisissa vaaleissa voi äänestää täytettyään 16 vuotta.

RIPPIKOULU KEHITYSVAMMAISILLE NUORILLE

Mikäli osallistujia tulee riittävästi, muodostetaan rippikouluryhmä kehitysvammaisille nuorille. Tiedustelut diakonissa Niina Pöyhtäriltä.

Rippikoulu, konfirmaatio, alba