Kirkkokonsertti, "Maailman joulu", lauluyhtye Simnot Ukrainasta

to 21.11. klo 19.00

Raahen kirkko

Joulukonsertti "Maailman joulu"
Lauluyhtye Simnot (Tšerkassy, Ukraina)

Kesällä 2012 seitsenhenkinen ryhmä nuoria, energisiä tšerkassylaisia muusikoita ja laulajia päätti luoda jotain aivan uutta acapella-alalle, jotain todella kiintoisaa ja tavatonta, jotain ennennäkemättömän ilmeikästä, samalla kansainvälistä ja omaleimaista. Näin syntyi lauluyhtye Simnot (`Seitsemän nuottia?), joka huolimatta nuoresta iästään on jo tullut tunnetuksi ukrainalaiselle yleisölle.

Yhtye esiintyy pääasiassa säestyksettä (acapella) eikä käytä soittimia (paitsi lyömäsoittimia), vaan useinkin imitoi niitä. Yhtyeen ohjelmisto on hyvin laaja ja monipuolinen. Se sisältää niin jazzia ja pop-musiikkia kuin kansanmusiikkia ja klassista sekä omia sävellyksiä. Lähes kaikki musiikki on yhtyeen itse sovittamaa.

Yhtye esittää konserttiohjelman "MAAILMAN JOULU" Suomessa marras-joulukuussa 2019 mahtavana joulunaluslahjana. Se on moniääninen joulumatka acapella ja sisältää joululauluja, joita entisaikoina kierrettiin laulamassa taloissa joulun ja uuden vuoden aikaan. Ohjelmassa on myös joululauluja eri aikakausilta ja eri kansojen joululauluja, jotka kaikki esitetään pääosin niiden alkukielillä. Konserttiohjelmassa on suomalaiselle kuulijalle aiemmin tuttuja joululauluja, mutta kuulijaa hemmotellaan myös uusilla lauluilla, joita joulun aikaan esitetään Ukrainassa, Suomessa, Ruotsissa, Italiassa, Puolassa, Ranskassa, Saksassa, Bulgariassa, Romaniassa ja Filippiineillä asti. Aiheeseen liittyvä videoesitys ja valokuvat konsertin aikana vievät kuulijan syvälle satumaiseen joulun tunnelmaan, jota vietetään kaikkialla maailmassa.

Jokaiseen kappaleeseen lauluyhtyeen kaikki seitsemän taiteilijaa lataavat sydämensä pohjasta tulevan rytmin ja tunteen sekä sielunsa syövereistä kumpuavan sykkeen. Hyvä jouluinen juhlamieli on taattu kaikille kuulijoille!

Raahe